Wie ben je en wat doe je?
Ik ben onderwijskundig ontwerper. Dat betekent voor mij teksten schrijven en plaatjes maken om dingen uit te leggen. Dat doe ik voor kinderen en volwassenen en met hele diverse inhoud, van burgerschapsvorming tot EHBO.
Wat doe je voor Levend Water?
Op dit moment schrijf ik mee aan de herziening van de handleidingen. Ik heb al een korte geschiedenis met de methode. In 2014 begon het met gebruikersbijeenkomsten, waarin verschillende verbeterpunten en wensen naar voren kwamen. Naar aanleiding van die gesprekken heb ik met het projectteam en een programmeur het Levend Water Digibord gemaakt. Ook hebben we toen met verschillende auteurs de werkboeken vernieuwd. Nu zijn de handleidingen aan de beurt. In de herziene handleiding schrijven we voor elk verhaal een soort korte scenes. Erg mooi om te doen, vooral omdat verhalen centraal staan in de methode en de leerkrachten zo meer houvast hebben voor het vertellen.
Wat vind je van Levend Water?
Wat Levend Water mooi maakt, is dat de methode de kinderen laat kennismaken met heel veel verhalen uit de bijbel. In de herziene werkboeken en straks ook in de herziene handleiding is meer ruimte voor wat de kinderen zelf vinden en ervaren. Ze denken elke les na over een verhaal uit de bijbel en wat het voor hen betekent. Dat vind ik belangrijk.
Wanneer is de herziene handleiding klaar?
Het zijn nogal wat lessen! 8 x 40 x 4. Reken maar uit. We werken er met drie auteurs aan en zijn nu bijna klaar met de handleidingen van groep 4 en 8. Deze komen voor het nieuwe schooljaar online. Daarna werken we hard verder.