Blogs & nieuws

Blogs
09-03-2020

José Korsaan: Handleiding schrijven is speels en boeiend

Handleidingen van Levend Water herschrijven. Dat is wat waar ik me de afgelopen periode mee bezig heb gehouden. En waar ik ook nog wel even zoet mee zal zijn. Want het is een hele klus: In totaal schrijven we acht jaargangen van 40 hoofdstukken met vier lessen per hoofdstuk. Dat zijn in totaal 1280 handleidingen! Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt of dat nou leuk werk is…? En ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen: ‘Ja!’ Ik vind het boeiend en een speelse uitdaging om de bestaande handleidingen, die niet meer kloppen met de werkboeken, te verfrissen en eigentijdser te maken. Ik vind het belangrijk dat kinderen vanuit hun eigen leven, leren begrijpen wat ze van de mensen en verhalen uit de Bijbel kunnen leren. Zodat ze ontdekken hoe goed God is. Bij elke handleiding bedenken we daarom een openingsvraag en afsluiter die een brug slaat tussen de wereld van het kind en de lessen uit de Bijbel. De verhaallijn schrijven we puntsgewijs op. En zo maken we de voorbereiding voor een Bijbelverhaal zo overzichtelijk mogelijk, zodat je als leerkracht met een minimale voorbereidingstijd, toch de kern van het verhaal kan overbrengen aan de kinderen. Voor mijzelf is elke les ook een leermoment. Hoe vaak loop ik zelf eigenlijk weg, net als Jona? Of hoe voelt het voor mij om een geheim te hebben, net zoals Ester? Met het herschrijven van de handleidingen hoop ik (hopen we als team) onderwijzers te inspireren om verbinding te maken met de kinderen en het geloof, heel praktisch.
Blogs
06-01-2020

Pauline Buit, één van de auteurs van Levend Water

Wie ben je en wat doe je? Ik ben onderwijskundig ontwerper. Dat betekent voor mij teksten schrijven en plaatjes maken om dingen uit te leggen. Dat doe ik voor kinderen en volwassenen en met hele diverse inhoud, van burgerschapsvorming tot EHBO. Wat doe je voor Levend Water? Op dit moment schrijf ik mee aan de herziening van de handleidingen. Ik heb al een korte geschiedenis met de methode. In 2014 begon het met gebruikersbijeenkomsten, waarin verschillende verbeterpunten en wensen naar voren kwamen. Naar aanleiding van die gesprekken heb ik met het projectteam en een programmeur het Levend Water Digibord gemaakt. Ook hebben we toen met verschillende auteurs de werkboeken vernieuwd. Nu zijn de handleidingen aan de beurt. In de herziene handleiding schrijven we voor elk verhaal een soort korte scenes. Erg mooi om te doen, vooral omdat verhalen centraal staan in de methode en de leerkrachten zo meer houvast hebben voor het vertellen. Wat vind je van Levend Water? Wat Levend Water mooi maakt, is dat de methode de kinderen laat kennismaken met heel veel verhalen uit de bijbel. In de herziene werkboeken en straks ook in de herziene handleiding is meer ruimte voor wat de kinderen zelf vinden en ervaren. Ze denken elke les na over een verhaal uit de bijbel en wat het voor hen betekent. Dat vind ik belangrijk. Wanneer is de herziene handleiding klaar? Het zijn nogal wat lessen! 8 x 40 x 4. Reken maar uit. We werken er met drie auteurs aan en zijn nu bijna klaar met de handleidingen van groep 4 en 8. Deze komen voor het nieuwe schooljaar online. Daarna werken we hard verder.
Blogs
06-01-2020

Verjaardagskaarten

Het team van Levend Water komt regelmatig op basisscholen en maken mee dat een jarige leerling zo’n mooie grote verjaardagskaart krijgt met de namen en wensen van alle juffen en meesters. Dit inspireerde ons om met de kleurrijke illustraties van onze huistekenaar, Michel de Boer, verjaardagskaarten te ontwikkelen. Het resultaat is mooi. De kleueren spatten er van af, kinderen vinden ze aantrekkelijk en jullie laten zien waar je als school voor staat. Een ander idee werd ons aangereikt door een leerkracht die Levend Water gebruikt: Kunnen jullie geen uitnodigingskaarten maken voor de nieuwe kleuters? Ook daar zijn we mee aan de slag gegaan. Beide producten zijn te bestellen in de webshop. De verjaardagskaarten in een mapje van 20 met 10 verschillende illustraties en de oproepkaarten in een mapje van 25 stuks.
Blogs
06-01-2020

Animatiefilmpjes in Levend Water

Animatiefilmpjes in Levend Water   Toen Levend Water in 2015 de stap naar een digitale omgeving maakte, lag het voor de hand om de mogelijkheden die dat bood maximaal te gebruiken. Het ontwikkelteam zocht naar mooie filmpjes die de Bijbelverhalen van de leerkrachten kunnen ondersteunen. Op onze zoektocht naar geschikt materiaal kwamen we in contact met Max7, een Amerikaanse organisatie die Bijbelmateriaal voor kinderen ontwikkelt. Zij hebben  aansprekende animaties gemaakt van Bijbelverhalen, met hoge artistieke kwaliteit en naadloos aansluitend op het Bijbelverhaal. Levend Water heeft met Max7 een contract kunnen sluiten en we hebben de rechten gekregen om de tekenfilmpjes in te spreken in het Nederlands. In samenwerking met Bralectah/Opkijken hebben we zo’n 20 filmpjes bewerkt en in het Nederlands ingesproken. Als stemacteur hebben we gebruik gemaakt van Jaco Meedendorp. Hij was een student van de pabo van hogeschool Viaa. ‘Ik vind het mooi om mijn bijdrage te kunnen leveren aan Levend Water en om zode Bijbelverhalen dichter bij de kinderen te brengen’, zegt Jaco. Deze tekenfilmpjes staan in de materialenbalk van het Levend Water Digibord bij de hoofdstukken waar het betreffende Bijbelverhaal langskomt. Nieuwsgierig? Kijk dan naar de animatie van de vier vrienden. https://youtu.be/umv3jEjbOvw
Ervaringen
18-09-2019

Meester Rick gebruikt Levend Water

'Onze school is een paar jaar geleden het Levend Water Digibord gaan gebruiken. We wilden graag meegaan in de tijd en de digitale methode van Levend Water sluit daar goed bij aan. De methode voorziet bovendien niet alleen in kennis, maar heeft ook impact op de identiteit van kinderen door o.a. verdiepende vragen en werkvormen. Dat vind ik zelf erg belangrijk.’ Rick Groeneveld is leerkracht op gbs De Sprankel in Zwolle. Deze academische basisschool staat in de vinexwijk Stadshagen. ‘Ik ben enthousiast over de mooie afbeeldingen en verdiepingsvragen. Vroeger zocht ik zelf altijd een passende afbeelding op internet, maar nu staan alle materialen voor me klaar in de digitale methode. Voor de kinderen zijn de afbeeldingen prettig; ze geven de kinderen meer beeld bij het Bijbelverhaal. Daarnaast is het een meerwaarde om de verdiepingsvragen te bespreken in de klas. Zeker in de bovenbouwgroepen levert dat goede gesprekken op. Voor de leerkracht is de methode heel toegankelijk en werkbaar. Je kunt alles met een paar simpele muisklikken vinden. Bijvoorbeeld de werkbladen en achtergrondinformatie. De kinderen zijn enthousiast over de methode. We hopen dat ze de kennis en verdieping meenemen in het leven dat ze tegemoet gaan na de basisschool.' Rik Groeneveld (leerkracht, GBS De Sprankel in Zwolle)